MICHELIN MOTOSİKLET LASTİĞİ TANITMA VE KULLANMA KILAVUZU       (KULLANMA KILAVUZU İNDİR)

LASTİK ÖZELLİKLERİ VE TEMEL BİLGİLER

Lastik, birçok mamulün bir araya gelmesiyle oluşmaktadır ve kuşak yapılarına göre radyal ve çapraz katlı olmak üzere ikiye ayrılır. Lastiğin asıl görevleri; araca yön vermek, aracı taşımak ve konforu sağlamak olarak sıralanabilir. Ancak lastiğin bu görevleri doğru olarak yerine getirebilmesi için en önemli unsur, lastiğin içindeki doğru hava basıncıdır.

Yapılarına Göre Lastikler;

Lastik

Sırt: lastiğin yere basan kısmı olup, araçtan gelen kuvvetlerin yere aktarılmasında rol oynar.
Yanak: lastiğin her iki tarafında yer alan ve lastiklerle ilgili önemli bilgilerin yazılı olduğu kısımdır.
Topuk: lastiğin janta oturduğu ve hava sızdırmazlığının sağlandığı kısımdır.
Lastiğin yanak kısmı, lastik hakkında tüm bilgileri gösteren bilgilerle doludur;

  1. Lastik markasının ismini gösterir.
  2. Lastiğin kuşak yapısını gösterir, bu lastik radyaldir.
  3. Lastiğin dönüş yönü oku ile birlikte, arka lastik mi yoksa ön lastik mi olduğunu gösterir. Bazı lastikler her iki pozisyonda da kullanılabilir (rear: arka, front: ön).
  4. Lastiğin ölçüsünü gösterir. Bu lastiğin ölçüsü 180/55 ZR 17 dir. 180; lastiğin sırt kısmının mm olarak genişliğini, 55; yüksekliğin sırt kısmına olan oranını, ZR; 240 km/s hız ve üstüne çıkabilen radyal bir lastik olduğunu ve 17; inç olarak jant çapını gösterir.
  5. M/C lastiğin motosiklet için üretilmiş olduğunu gösterir. 73W; 73 yük indeksini gösterir yani lastiğin taşıyabileceği maksimum ağırlığın indeksidir, burada 365 kg’a karşılık gelir. W ise lastiğin hız sembolüdür, bu lastiğin 270 km/s hıza dayanıklı olduğunu gösterir.
  6. Lastiğin sırt deseninin ismidir.
  7. B.D. ve Kanada yönetmeliklerine uygun maksimum yük kapasitesini ve hava basıncını gösterir.
  8. İç lastikli veya iç lastiksiz kullanımı gösterir. Tubetype iç lastikli, Tubeless iç lastiksiz kullanım içindir.
  9. D.O.T., Amerika lastik standartlarına uygunluğunu gösterir. Devamında gelen kodlar ise üretici kodlarıdır. Bu örnekte; HB lastiğin üretildiği fabrika kodu, B2 kalıp kodu, 981T opsiyonel kod, Son dört rakam üretim tarihini göstermektedir (ilk iki rakam üretim haftası, son iki rakam üretim yılı). Örneğin; 4020 tarihli bir lastik 2020 yılının 40. haftası üretilmiş demektir.
  10. Lastiğin ECE R-75 onay numarası; Amerika ve Avrupa standartlarına uygunluğunu gösterir.
  11. Lastiğin üretildiği ülkeyi gösterir.

Lastik üzerindeki diğer işaret ve bilgiler;
M+S: Çamur ve kar üzerinde kullanım amacına uygun tasarlanmış ve tüm mevsimlerde kullanılabilen lastiklerdir.
Reinforced: Aynı ebattaki standart lastiğe göre güçlendirilmiş lastiklerdir.
NHS: Bu işaret, lastiğin normal yollarda kullanım izni olmadığını ve normal yollarda kullanılmak için tasarlanmadığını gösterir. Bu tip motosiklet lastikleri, sadece yarış pistlerinde veya off-road amaçlı kullanılabilir. Yol kullanımı, yaralanmalı veya ölümlü ciddi kazalara sebebiyet verebilir. (Not for Highway Service)
Lastik Adam İşareti: Lastik omuz bölgesinde bulunan bu işaretin karşılığında bulunan kanal arası özel çıkıntıların üst seviyesi, lastiğin kullanabilecek son seviyeye indiğini gösterir ve bu seviyeye gelmiş lastik artık kullanılmamalıdır (TWI olarak adlandırılır).
Lastik Kullanım Ömrü: 3 yıl

KULLANIM, KURULUM, BAKIM VE BASİT ONARIMDA UYULMASI GEREKEN KURALLAR

  1. Lastik seçimlerinde araç üreticisinin tavsiyelerine ve yasal zorunluluklara uyulması gerekir (lastik ebadı, hız ve yük indeksi).
  2. Lastiklerin takılması ve sökülmesi işlemleri, mutlaka konusunda uzman personel tarafından ve uygun makineler ile yapılmalıdır.
  3. Lastik takılmadan önce, lastiğin iç ve dış yüzeyi kontrol edilmeli ve iç yüzeyinin kuru olması sağlanmalıdır.
  4. Aracınızın kullanım el kitabında belirtilen ölçülerdeki jant kullanılmalıdır.
  5. Lastiğin topuğunun janta tam oturması için özel olarak üretilmiş lastik montaj kremi kullanılmalıdır.
  6. Lastik yanaklarında belirtilen montaj talimatlarına dikkat edilmelidir (dönüş yönü veya montaj yönü).
  7. Lastik şişirme hava basıncı için ilgili araç kullanma kılavuzunda belirtilen değerler uygulanmalıdır.
  8. Her lastik değişikliğinde supap sistematik olarak değiştirilmelidir ve kapağı takılmalıdır.
  9. Sürüş konforsuzluklarınızı ortadan kaldırmak için lastik ve jantın uygun eşleşmesini sağlayan balans ayarı yaptırılmalıdır.
  10. Lastiğin janta merkezlenerek düzgün takılıp takılmadığı kontrol edilmelidir ve araç üreticisinin araç kullanım kılavuzunda belirttiği değer kadar sıkıldığı kontrol edilmelidir.
  11. Lastikler ideal performansını yakalayana kadar, ilk 300 km’lik bir mesafede, ani frenleme ve ani hızlanmalardan kaçınılmalı, araç ortalama bir hızda kullanılmalıdır.
  12. Lastik havalarının belirtilenden düşük ya da yüksek olması, lastiğin erken ve düzensiz aşınmasına ve ayrıca lastiğin yol tutuş ve fren performansında düşmeye sebep olur. Bu yüzden en az her 15 günde bir lastiklerinizin havasını soğukken ve doğruluğundan emin olduğunuz bir hava saati ile ölçünüz. Supaplarınızda kaçak olup olmadığını kontrol ediniz ve supap kapaklarını sürekli kapalı tutunuz, lastik hava basıncı eksik ise lastikler soğukken tamamlanması sağlanmalıdır.
  13. Aracınızın mekanik sistemlerinde  oluşabilecek aksaklık ve ayarsızlıklar lastiğinizin performansını doğrudan ve olumsuz yönde etkileyecektir. Bu yüzden aracınızın bu sistemlerini araç üreticisinin önerdiği sürelerde kontrol ettirilmeli, gerekli bakımı yaptırılmalıdır.
  14. Aracı istiap haddi üzerinde yüklememeli ve yükün araç üzerinde dengeli dağılmasına dikkat edilmelidir.
  15. Hatalı, kötü kullanım ve/veya uygun olmayan yol koşullarından kaynaklanacak hasarlardan kaçınılmalıdır.
  16. Yağ, mazot gibi petrol türevleri ve kimyasal maddeler ile lastikler temas ettirilmemelidir.
  17. Uzun süre kullanmayacak araç takoza alınmalı veya lastik havalarını tamamlayıp ve belirli aralıklarla lastiğin yere basma konumunu değiştirilmelidir.
  18. Diş derinliği emniyet sınırının altına düşmüş lastikler garanti kapsamı dışında kaldığı gibi, kullanılmaları da güvenlik açısından sakıncalıdır.
  19. Aracın çalışacağı yol ve zemin tipine uygun sırt desenindeki (asfalt/arazi tipi) lastikler seçilmelidir.
  20. İç lastikle kullanılması gereken dış lastikler kesinlikle iç lastiksiz olarak kullanılmaması gerektiği gibi, iç lastiksiz kullanılması gereken dış lastikler de iç lastikli kullanılmamalıdır.
  21. Araç üreticisi aksini belirtmediği sürece, dengesiz bir sürüşten kaçınmak için çapraz katlı ve radyal lastikler aynı anda ve aynı motosiklet üzerinde kullanılmamalıdır.

TAŞIMA VE NAKLİYE SIRASINDA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR

  1. Taşıma ve nakliye sırasında branda ve ip gibi bağlayıcı malzemeler, lastiğin ezilmesine sebebiyet verecek veya formunu bozacak şekilde gergin bağlanılmamalıdır.
  2. Lastiklerin üstlerine yük binmeyecek şekilde olabildiğince dik konumda taşınmalı ve depolanmalıdır.
  3. Lastiklerin nakliye ve depolamasında kesici, delici malzemelerin üzerine konulmamalı ve temas etmemesine özen gösterilmelidir.
  4. Lastiklerin yağ, mazot benzeri petrol türevleri veya kimyasal maddelerle temas etmemesine dikkat edilmelidir.
  5. Güneş ışığı, elektrik motorları gibi ozon yaratıcı ortamlardan uzak tutulmalıdır.
  6. Nemli ortamlarda tutulmayıp, ortamın sürekli havalandırılmasına dikkat edilmelidir.

KULLANIM HATALARINA İLİŞKİN BİLGİLER

  1. Çukur, kasis, kaldırım ve düşük banket gibi uygun olmayan yol koşullarından kaynaklanan hasarlar.
  2. Cam, çivi, taş, metal ve benzeri sert ve keskin cisimler nedeniyle oluşan hasarlar.
  3. Hatalı ve kötü kullanımdan kaynaklanan ve/veya çarpmalar sonucunda meydana  gelen hasarlar.
  4. İç lastik takılarak kullanılması gereken dış lastiklerin iç lastiksiz, iç lastik takılmadan kullanılması gereken dış lastiklerin iç lastikli olarak kullanılmaları sonucu ortaya çıkan hasarlar ile iç lastikli lastiklerin içine aynı ebat iç lastik kullanılmaması ile oluşan hasarlar.
  5. Lastik eşleşmelerinin farklı marka ve özellikleri olan lastikler ile yapılmasından oluşabilecek hasarlar.
  6. Araç üreticisi tarafından belirlenen lastik ebat/tip/hız ve yük indeksi dışındaki lastik kullanımından doğan hasarlar.
  7. Kaplanmış, diş açılmış ve/veya tamir edilmiş lastikler.
  8. Araca, istiap haddi üzerinde aşırı ve/veya dengesiz yükleme yapılması nedeniyle meydana gelen hasarlar.
  9. Standartlara uymayan hava basıncı ile kullanılan lastiklerde meydana gelen hasarlar.
  10. Yanlış uygulamalardan ve/veya araç mekaniğinden dolayı hasarlanmış lastikler.
  11. Lastiğin janta takılması/sökülmesi sırasında hatalı uygulama sonucu meydana gelen hasarlar.
  12. Lastiklerin tüketici tarafından güneş altında uzun süre depolanması, ozona veya manyetik alana maruz kalacak şekilde konumlandırılmasından doğabilecek hasarlar.
  13. Yüksek hızlarda yapılan ani ve şiddetli frenlemeler neticesinde lastiğin taban kısmında meydana gelen aşınma hasarları.
  14. Lastiğin üretim amacına uygun olmayan yol şartlarında kullanılmasından doğabilecek hasarlar.
  15. Aracın uzun süre hareketsiz kalması nedeniyle lastikte oluşan deformasyonlar.
  16. Lastiklerin aşırı su basıncı ile yıkanması sırasında meydana gelen hasarlar.

TÜKETİCİNİN YAPABİLECEĞİ BAKIM, ONARIM VEYA ÜRÜNÜN TEMİZLİĞİNE İLİŞKİN BİLGİLER

Lastik hava basınçlarının belirtilenden düşük veya yüksek olması, lastiğin erken ve düzensiz aşınması ile lastiğin yol tutuş ve fren performansında düşmeye sebep olur. Bu yüzden en az her 15 günde bir lastiklerinizin havasını soğukken ve doğruluğundan emin olduğunuz bir hava saati ile ölçünüz. Supaplarınızda kaçak olup olmadığını kontrol ediniz ve supap kapaklarını sürekli kapalı tutunuz, lastik hava basıncı eksik ise lastikler soğukken tamamlayınız. Lastiklerinizi yalnızca su kullanarak temizleyiniz. Lastiklerinizi silmek için alkol, tiner gibi kimyasalları kullanmayınız. Lastiklerinizi basınçlı yıkama makinelerine maruz bırakmayınız.

TÜKETİCİNİN SEÇİMLİK HAKLARI

  1. Lastiğin fabrikasyon özürlü olduğunun anlaşılması durumunda tüketici, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 11 inci maddesinde yer alan;

a) Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme,
b) Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme,
c) Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme,
ç) İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme,
seçimlik haklarından birini kullanabilir. Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür.

  1. Ücretsiz onarım veya lastiğin ayıpsız misli ile değiştirilmesi hakları üretici veya ithalatçıya karşı da kullanılabilir. Bu fıkradaki hakların yerine getirilmesi konusunda satıcı, üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludur. Üretici veya ithalatçı, lastiğin kendisi tarafından piyasaya sürülmesinden sonra ayıbın doğduğunu ispat ettiği takdirde sorumlu tutulmaz.
  2. Ücretsiz onarım veya lastiğin ayıpsız misli ile değiştirilmesinin satıcı için orantısız güçlükleri beraberinde getirecek olması hâlinde tüketici, sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim haklarından birini kullanabilir. Orantısızlığın tayininde lastiğin ayıpsız değeri, ayıbın önemi ve diğer seçimlik haklara başvurmanın tüketici açısından sorun teşkil edip etmeyeceği gibi hususlar dikkate alınır.
  3. Ücretsiz onarım veya lastiğin ayıpsız misli ile değiştirilmesi haklarından birinin seçilmesi durumunda bu talebin satıcıya, üreticiye veya ithalatçıya yöneltilmesinden itibaren azami otuz iş günü içinde yerine getirilmesi zorunludur.

Arızalarda kullanım hatasının bulunup bulunmadığının, lastiğin satıcısı, ithalatçısı veya üreticisinden birisi tarafından lastiğe ilişkin azami tamir süresi içerisinde düzenlenen raporla belirlenmesi ve bu raporun bir nüshasının tüketiciye verilmesi zorunludur. Tüketici, çıkabilecek uyuşmazlıklarda şikayet ve itirazları konusundaki başvuruları yerleşim yerinin bulunduğu veya inceleme işleminin yapıldığı yerdeki Tüketici Hakem Heyetine veya Tüketici Mahkemesine başvurabilir.